Freedigitalphotos.net.jpg

Kuva: Smokedsalmon/ Freedigitalphotos.net

 

Aloitan ensi viikolla Haaga-Heliassa toisen sivutoimisen opiskeluvuoteni. Päivitin opiskelusuunnitelmiani tuohon aiemmin julkaisemaani taulukkoon, joka löytyy otsikon Minustako lähes maisteri? alta.

Kahmin aika paljon kursseja, mutta jos saan töitä, voin keskeyttää osan kursseista. Toisaalta, jos töitä ei vieläkään kuulu, minulla on ainakin jotakin hyödyllistä tekemistä keväällä ja kesällä. Pääsin todennäköisesti kaikille haluamilleni kursseille. Asia varmistuu vasta kunkin kurssin ensimmäisellä luennolla.

Alun perin suunnittelin jättäväni tieteelliset menetelmät ja vastaavat tutkimuskurssit aivan viimeisiksi kursseiksi ennen opinnäytetyötä, mutta tulin toisiin ajatuksiin, kun huomasin, että toinen tutkimuskurssi on ennakkoedellytys toiselle. Nyt vielä sattui niin hyvin, että tarjonnassa oli Soveltava tutkimus ja kehittäminen -kurssi suomeksi. Halusin valita kurssin äidinkielelläni, koska tieteellinen tutkiminen aiheena on ihan riittävän vaativa jo suomeksikin. Miksi siis nostaa kurssin vaativuusastetta suorittamalla se englanniksi, kun tutkintoon hyväksytään pari suomenkielistäkin kurssia? Ainakin tieteen tekemisen filosofiset puolet leijuvat sellaisissa sfääreissä, että ne saattavat mennä minulta ohi ymmärryskyvyn, vaikka ne olisi opetettu suomeksi. Olen ehdottomasti käytännönläheinen ihminen, joka kaipaa konkretiaa. Muu menee helposti ohi korvien tarpeettomana "lässytyksenä".

Soveltuvan tutkimuksen ja kehitysmenetelmien -kurssilla saimme etukäteistehtävän, joka käsitteli Lean-ajattelua. Mitäköhän opettaja on oikein ajatellut antaessaan meille tällaisen tehtävän? Eihän johtamisteoriat suoranaisesti liity tutkimusmenetelmiin. Kurssisuunnitelman mukaan kurssilla tehdään tutkimus palasittain. Minulla on jo idea aiheeksi, mutta en ole varma, saanko yhden yrityksen mukaan siihen. Olisi kätevä hyödyntää joku vuosi sitten sisäänpääsykoetta varten laatimaani suunnitelmaa mahdolliseksi opinnäytetyön aiheeksi. Tiesin jo silloin kirjoittaessani kuvausta, että tästä aiheesta en tule tekemään opinnäytetyötäni, mutta jokin aihe oli oltava. Siten aihe ei menisi täysin hukkaan, jos saisin sitä jalostamalla tämän kurssin suoritetuksi.

Ensimmäinen luentokerta osuu päällekkäin tilaisuuden kanssa, jossa olisin saanut palautetta SOK:lta. Tein syksyllä ryhmätyönä sosiaalisen median sisältöstrategian S-Pankille. Olisi ollut kiva kuulla, aikovatko he toteuttaa esittelemiämme ideoita oikeasti. Opettaja laatii onneksi tiivistelmän kaikkien ryhmien saamasta palautteesta. Olisi vain ollut hyödyllistä tutustua SOK:n viestinnän ihmisiin lähemmin, jos sieltä olisi poikinut vaikkapa opinnäytetyön aihe tai pitkällä aikavälillä työpaikka. Ei sitä koskaan tiedä.

Olin tehnyt jo kurssi-ilmoittautumiseni tälle keväälle, kun eilen kuulin uudesta mielenkiintoiselta vaikuttavasta kurssista. Ilmoittauduin eilen vielä yhdelle kurssille nimeltään Blogging and Social Media Marketing. Se on virtuaalikurssi, mikä on uusi kokemus minulle. Kurssikuvausta ei ollut netissä, mutta toivon saavani sen pian sähköpostiini. Haluaisin oppia kurssilla hakukoneoptimoinnin (SEO) ja -markkinoinnin (SEM) alkeet, koska niitä taitoja edellytetään jo monessa työpaikkailmoituksessa.

Muut keväälle valitsemani kurssit ovat Stakeholder Communication, Leadership Communication ja Strategy in Practise. Kurssit eivät jakaudu tasaisesti pitkin kevättä ja kesää, vaan painottuvat alkuvuoteen. Sen takia yritin valita mahdollisimman monia kurssitoteutuksia, jotka hajautuisivat pidemmälle aikavälille. Silti nyt tammikuussa alkaa kolme kurssia, mutta onneksi ne jatkuvat maaliskuulle ja Soveltavat tutkimus- ja kehittämismenetelmät jopa toukokuulle. Siten minulle pitäisi jäädä riittävästi aikaa lukea kunkin kurssin kurssikirjat ja tehdä tehtävät, vaikka niiden jättöpäivä olisi jo ennen kurssin päättymistä.